Spring til indhold

Singles Day i Kina: Kristian Jensen fyrer op under dansk e-handel i udlandet

11.11.2016  05:58
Udenrigsminister Kristian Jensen vil hjælpe danske virksomheder med at øge nethandlen på udenlandske markeder. Derfor lancerer han i dag en ny hjemmeside, Online Eksport Guide, som har været efterspurgt af branchen.

”Den globale økonomiske vækst ligger i den digitale handel, men kun 1,6 procent af dansk eksport sker i dag digitalt. Det skal vi have gjort noget ved,” siger Kristian Jensen og uddyber:
 
”Danske forbrugere er blandt Europas mest aktive i udenlandske netbutikker, så det er vigtigt, at danske produkter også kommer i udenlandske netbutikker.”
 
På Udenrigsministeriets nye hjemmeside, Online Eksport Guide, kan danske virksomheder få information og søge rådgivning om e-salg på udenlandske markeder. Det handler blandt andet om at få danske produkter til salg på kinesiske online platforme som Alibaba, der alene i dag, på verdens største nethandelsdag, Singles Day, forventer en omsætning på over 100 milliarder kroner. 
 
”Singles Day i Kina viser, at det globale forbrug rykker over på store online portaler. Det er danske virksomheder ved at få øjnene op for. Og den danske regering vil hjælpe endnu flere danske virksomheder ind på det attraktive kinesiske e-handelsmarked, ” siger Kristian Jensen, der arbejder for en selvstændig dansk salgsplatform på kinesiske Alibaba i 2017.
 
Foruden den nye hjemmeside har Udenrigsministeriet åbnet op for ansøgninger til e-handelsprogrammet, eVitus, der giver skræddersyet sparring og udvikling af nethandelsstrategier til små- og mellemstore e-handelsvirksomheder. 
 
I 2015 lagde danskerne for 26,9 milliarder kroner i udenlandske netbutikker og den udvikling forventes at stige til 32 milliarder kroner i 2016. Således forsvinder cirka hver tredje e-handelskrone ud af Danmark til udenlandsk nethandel.
 
Link til Online Eksport Guiden
http://um.dk/da/eksportraadet/e2

For yderligere presse: Poul Kjar, 41865975