Spring til indhold

Stor stigning i dansk salg til FN

15.06.2016  12:06

Danske virksomheders salg til FN er steget med knap en milliard kroner i 2015, så det nu udgør cirka 3,7 milliarder kroner.

Det er en stigning på 33 procent i salget til Unicef, FN’s Flygtningehøjkommissariatet og andre FN-organisationer, der arbejder med globale problemer som flygtninge, fattigdom og klima. Med den markante stigning rykker Danmark fra en 9. til en 7. plads på listen over verdens 10 største leverandører til FN.
 
Udenrigsminister Kristian Jensen siger:
 
”Det er imponerende, at danske virksomheder klarer sig så stærkt i den internationale konkurrence om at levere varer og tjenester til FN. Men det er også vigtigt, fordi danske virksomheder leverer kvalitetsprodukter inden for humanitær hjælp, sundhed, transport etc. i verdens brændpunkter. Her er der brug for de bedste private aktører, der i samarbejde med regeringer, civilsamfund og lokale kan skabe ordentlige forhold for flygtninge og bidrage til at skabe bæredygtig udvikling. Her taler vi om vigtige forretninger i mere end én forstand.”
 
Kristian Jensen åbner i dag et FN-indkøbsseminar i FN-byen i København med deltagelse af 160 nordiske, herunder 55 danske virksomheder, og indkøbere fra de de største FN-organisationer. Seminaret arrangeres af Udenrigsministeriet i samarbejde med Dansk Industri.
 
DI’s direktør, Thomas Bustrup siger:
 
”Jeg er glad for, at Danmark fastholder positionen blandt de ti største leverandører til FN. Den flotte placering er dog båret af en mindre gruppe virksomheder, og vi ved derfor, at potentialet er endnu større. FN køber langt mere end telte og tæpper, og derfor er der gode markedsmuligheder for en større kreds af danske virksomheder. Samtidig går en stor del af den danske eksport til FN via FN’s kontorer i København, og det er således et marked, der er geografisk let tilgængeligt for virksomhederne, siger direktør i DI Thomas Bustrup.
 
FN's samlede indkøbsbudget er på cirka 113 milliarder danske kroner. Danmarks salg til FN er steget fra cirka 2,8 milliarder kroner i 2014 til 3,7 milliarder kroner i 2015.
 
På indkøbsseminaret får virksomhederne indblik i de centrale FN-organisationers indkøbsbehov på tværs af brancher. Der vil også være fokus på de behov, som FN har i fremtiden, og hvilke samarbejdsmuligheder, der er tilgængelige. Endelig får virksomhederne mulighed for at mødes individuelt med FN-indkøberne for at markedsføre deres løsninger.